tisdag 1 februari 2011

Lämna DNA-prov?

DNA-analyser blir allt viktigare i polisens arbete. Idag finns det ett register för personer som har begått brott som gett fängelse på längre tid än två år.
För att klara av fler brott skulle man i teorin tänka sig att alla svenskar lämnar DNA. Hur ser du på ett sånt förslag?

Hjälmtvång?

Bör det vara straffbart att cykla utan hjälm? Är du för? Emot? Varför?

13-åringar till domstol?

I en artikel i SvD talar Peter Althin, advokat och ledamot i kristdemokraternas partistyrelse,  om sänkt straffbarhetssålder i Sverige.

I dag kan barn under 15 år inte åtalas eller dömas i domstol – något som Peter Althin vill ändra på.
– Man kan kanske tänka sig 13 år, om man nu inte lyckas hejda kriminaliteten på annat sätt, och det har vi ju inte gjort i Sverige, säger Althin i en kommentar

Hur ser du på det förslaget?