Handlingspliktutredningen överlämnade på fredagen sitt betänkande "Allmän skyldighet att hjälpa nödställda?" till justitieminister Beatrice Ask.
Enligt den modell som presenteras i betänkandet ska den som underlåter att bistå någon som befinner sig i allvarlig fara för liv, hälsa eller trygghet till person kunna dömas till böter eller fängelse i upp till två år. Den som av fruktan för egen säkerhet avstår från att ingripa ska dock inte kunna straffas.
Hur ser du på den föreslagna modellen? Vilka fördelar och nackdelar finns det?
Enligt den modell som presenteras i betänkandet ska den som underlåter att bistå någon som befinner sig i allvarlig fara för liv, hälsa eller trygghet till person kunna dömas till böter eller fängelse i upp till två år. Den som av fruktan för egen säkerhet avstår från att ingripa ska dock inte kunna straffas.
Hur ser du på den föreslagna modellen? Vilka fördelar och nackdelar finns det?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar